براي داشتن برنامه‌ تغذيه سالم، اين نکات را جدي بگيريد

جامعه > سلامت - ايسنا نوشت: توصيه کلي به داشتن يک رژيم غذايي "متنوع" گاهي ممکن است افراد را به اشتباه انداخته و موجب شود که آنها در کنار مصرف موادغذايي سالم به خوردن غذاهاي ناسالم نيز تشويق شوند.

متخصصان تغذيه و سلامت بر اين باورند که به جاي تاکيد بر يک رژيم غذايي "متنوع" بايد افراد را به دنبال کردن الگوهاي تغذيه‌اي "سالم" حاوي مقادير کافي سبزيجات، ميوه‌ها، غلات کامل، حبوبات، آجيل‌ها، دانه‌ها، محصولات لبني کم‌چرب و روغن گياهي و کاهش مصرف گوشت قرمز، نوشيدني‌هاي شيرين، شکر و شيريني‌ها تشويق کرد.

اين بيانيه از انجمن قلب ايالات متحده شامل بررسي مطالعاتي است که ارتباط بين «طيف گسترده و متنوعي از غذاها» و چاقي، خوردن غذا و کيفيت غذاها را پوشش داده‌اند. پيش از اين موسسات بهداشت عمومي و ديگر سازمان‌هاي مربوطه آمريکايي «تنوع غذايي» و «خوردن طيف مختلفي از غذاها» را راهي مطمئن براي تغذيه مناسب و کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي مزمن اعلام کرده بودند.

اما متخصصان با اشاره به اينکه اغلب مردم ممکن است درک درستي از چگونگي رعايت تنوع غذايي نداشته باشند، توضيح داده‌اند که توصيه به تنوع غذايي، بيشتر به دنبال کردن الگوهاي نامناسب غذايي منجر مي‌شود که ممکن است با افزايش وزن و چاقي در جمعيت بزرگسالان همراه شود.

در چنين الگوهاي نامناسب غذايي به عنوان مثال مصرف موادي همچون حبوبات و غذاهاي فرآوري شده بيش از حد مي‌شود در حالي که مصرف ميوه‌ها، سبزيجات، ماهي و ديگر غذاهاي مفيد به حداقل مي‌رسد.

بررسي مطالعات فوق نشان مي‌دهد که اين نوع از وعده‌هاي غذايي حاوي انواع مختلفي از مواد غذايي کمتر سيرکننده (مانند غلات سفيد) هستند و باعث مي‌شوند افراد به زياده‌روي در خوردن روي بياورند و در نتيجه کالري بيشتري دريافت کنند.

طيف مختلفي از غذاهاي سالم را انتخاب کنيد

اين تيم تحقيقاتي به اين نتيجه رسيدند که به جاي «خوردن انواع مختلف غذاها» بايد بر مصرف کافي محصولات گياهي، منابع پروتئيني، محصولات لبني کم‌چرب، روغن گياهي و آجيل‌ها و محدود کردن مصرف شيريني‌ها، نوشيدني‌هاي شيرين و گوشت قرمز تاکيد شود.

متخصصان در اين مطالعه متذکر شدند که براي جلوگيري از برداشت غلط، تاکيد بر اصطلاح "الگوي غذايي سالم" به مراتب مفيدتر و مشخص‌تر از "الگوي غذايي متنوع" است.

به گزارش مديکال نيوزتودي، يکي از بهترين انواع رژيم غذايي، برنامه غذايي "دَش" (DASH) است که به مصرف مقدار بيشتري از ميوه‌ها، سبزيجات، غلات کامل و خوراکي‌هاي لبني کم‌چرب، مصرف مقدار مناسب گوشت و ماهي، آجيل و حبوبات و نيز ميزان کمي از خوراکي‌ها و نوشيدني‌هاي شيرين شده با شکر و چربي‌هاي افزودني توصيه مي‌کند.

منبع: خبرآنلاین


/ 0 نظر / 14 بازدید