چگونه در تابستان کمتر عرق کنيم


تهران-ايرنا- مصرف ويتامين هاي گروه B، منيزيم، ميوه هاي سبک و آبدار مانند انگور و خربزه و کاهش مصرف کافيين از تعرق زياد بدن در فصل گرما جلوگيري مي کنند.

ذيه با توجه به تداوم موج گرما در جهان، راهکارهايي را براي خنک کردن بدن در زماني که دماي هوا بسيار بالاست ارائه داده است.

به گفته اين متخصص با مصرف ويتامين هاي گروه B مي توان استرس که خود موجب افزايش تعريق بدن مي شود را کاهش داد و با مصرف منيزيم جايگزيني براي الکتروليت هاي از دست رفته بدن ايجاد کرد. همچنين با مصرف ميوه هاي سبک و آبدار مانند انگور و خربزه که به راحتي هضم مي شوند و نيز با کاهش مصرف کافيين به کاهش تعريق بدن در فصل گرما کمک مي شود.

***مصرف ويتامين هاي گروه B

ويتامين هاي گروه B به تنظيم هورمون ها و کنترل سطح استرس بدن کمک مي کنند.بطور معمول تعريق بدن انسان را عصبي مي کند؛ در اين شرايط حرارت بدن افزايش يافته و موجب نارضايتي فرد مي شود.

تعريق ناشي از استرس يکي از دلايل اصلي 'هايپرهيدروز' يا 'تعرق بيش از حد' است. ويتامين هاي گروه B نقش مهمي در پيوند سيستم هاي غدد درون ريز و عصبي دارند ؛ هر دوي اين سيستم ها نقش مهمي در مبارزه بدن با استرس ايفا مي کنند.

زماني که انسان تحت استرس قرار دارد، بدن با ترشح هورمون هاي استرس مانند کورتيزول و آدرنالين به مغز دستور مي دهد که يا با استرس مبارزه يا آن را ايجاد کند. يکي از اهداف اصلي ويتامين هاي گروه B ، کورتيزول است. 

چند مطالعه نشان داده اند که ويتامين B6 (پيريدوکسين)، B9 (فولات يا اسيد فوليک) و B12 (کوبالامين / سايانوکوبالامين) مي تواند به تنظيم ميزان هورمون استرس کمک کند.

***منيزيم ماده معدني ضروري براي مبارزه با تعرق بيش از حد 

عرق در واقع ادرار بسيار رقيق محسوب مي شود؛ به همراه مايعي که در جريان تعريق از بدن انسان خارج مي شود، الکتروليت هاي زيادي نيز از دست مي روند.

از سوي ديگر مواد معدني اجزاء سازنده سيستم هاي عصبي هستند و بنابراين اگر الکتروليت هايي مانند سديم، کلسيم و به ويژه منيزيم دوباره تجديد نشوند باعث بروز آسيب مي شود زيرا اعصاب توانايي خود را براي کنترل باز و بسته کردن موثر منافذ بدن از دست مي دهند.

منيزيم يک ماده معدني مهم است زيرا نه تنها در انتقال سيگنال عصبي نقش دارد بلکه سيستم هاي عصبي ما را براي تطابق با تنش هاي روزانه زندگي توانمند مي سازد. اين بدان معني است که مصرف منيزيم تاثير دو گانه اي بر اعصاب و غدد عرق بدن دارد. زيرا زماني که عرق مي کنيم منيزيم زيادي از دست مي دهيم.

بنابراين مصرف مکمل منيزيم و ويتامين B اضافي بعلاوه خوراکي هاي غني از اين مواد مانند سبزيجاتي که برگ سبز تيره دارند، مغز خشکبار و زرده تخم مرغ شروع خوبي براي تامين اين مواد معدني در بدن و حمايت از سيستم عصبي هستند که مي تواند به تنظيم تعرق بيش از حد بدن کمک کند.

*** مصرف ميوه هاي سبک و آبدار 

مصرف خوراکي هاي سنگين مملو از پروتيين هاي حيواني موجب تعرق بيشتر مي شود. تئوري اين است که مصرف پروتيين حيواني پر چرب باعث فشار بر سيستم هاضمه بدن مي شود که مي تواند بدن را بيشتر گرم کند.

از سوي ديگر بدن براي پردازش اين خوراکي ها به انرژي بيشتري نياز دارد که باعث سوزاندن بيشتر سوخت بدن مي شود؛ اين موضوع به افزايش دماي بدن و در نتيجه تعريق بيشتر منجر مي شود.

بنابراين در فصل گرما بايد بيشتر خوراکي هاي سبک و کمتر پروتيين هاي حيواني مصرف کرد و تا حد ممکن خوراکي هاي پايه گياهي مصرف کرد.

همچنين خوراکي هاي سنگين مملو از کربوهيدارت نيز موجب افزايش دماي بدن مي شوند زيرا سوزاندن گلوکز اضافي ناشي از اين خوراکي ها به آزاد سازي انرژي و گرما منجر مي شود.

به گفته اين متخصص تغذيه، مصرف ميوه به جاي کربوهيدارت ها و گوشت مي تواند به خنک شدن بدن کمک کند زيرا هضم ميوه راحت است و محتوي بالاي آب و الکتروليت آنها به تجديد مقدار زياد آب و الکتروليتي که از طريق تعرق زياد از بين مي رود، کمک مي کند.

اين متخصص تغذيه توصيه مي کند که در فصل گرما براي کاهش تعرق بدن مي توان خوراکي هاي مملو از آب و خنک کننده بدن مانند هندوانه، انگور، کرفس، خيار و تربچه مصرف کرد.

از سوي ديگر براي کمتر عرق کردن در فصل گرما بايد کافيين نيز کمتر مصرف کرد . کافيين يک محرک است و بر سيستم عصبي مرکزي (مغز و ستون نخاع) تاثير مي گذارد.

کافيين موجب آزاد سازي آدرنالين مي شود؛ آدرنالين هورمون استرس ديگري است که بر واکنش جنگ يا گريز تاثير مي گذارد. واکنش جنگ و گريز (Fight-or-Flight Response) يک واکنش فيزيولوژيک است که جانوران در پاسخ به ادراکاتشان نسبت به موقعيت‌هاي خطرناک، حمله، يا در اقدام براي نجات خود نشان مي‌ دهند. 

اين متخصص تغذيه مي گويد که کافيين موجب افزايش فشار خون مي شود و همچنين مي تواند غدد عرق را از طريق آدرنالين فعال سازد.

** فوايد مصرف گياه مريم گلي در کاهش تعريق بيش از حد بدن

مريم گلي از خانواده نعناع است که بيشتر از برگ‌ هاي آن استفاده مي ‌شود؛ مريم گلي گياه تلخ مزه‌ و داراي اسانس و رايحه‌ي مشخصي است.

سال هاست که گياه مريم گلي بطور سنتي براي کاهش تعريق بيش از حد بدن و عرق کردن هاي شبانه مصرف شده است.

فوايد گياه مريم گلي براي کاهش تعرق بيش از حد توسط اداره نظارت بر دارو و غذاي آمريکا (FDA) و کميسيون E رسما تاييد شده است. 

کميسيون E موسسه اي است در کشور آلمان که مستندات قابل قبول در مورد گياهان و اثرات درماني و عوارض جانبي يا ناخواسته آن ها را در مونوگرافي آن گياه مي آورد.

همچنين گياه مريم گلي يک منبع طبيعي فلاونوئيدها و پلي فنول ها است که آن را به يک آنتي اکسيدان و يک ضد باکتري بزرگ تبديل مي کند.

همچنين اسيد اورسوليک که يک جزء روغن گياه مريم گلي است خواص ضد التهابي قويي دارد.

منبع: ایرنا 


/ 0 نظر / 79 بازدید